Hoe ontwerp en implementeer je een Dynamische Schooldag?
Een Dynamische Schooldag klinkt leuk, maar als je echt iets wilt inzetten dat ook langdurig in stand blijft, is het belangrijk om aandacht te besteden aan de implementatie. Dus voordat je aan de slag gaat met buitenspelen of bewegingstussendoortjes, vraag jezelf eens af of je al goede en gedragen antwoorden hebt op vragen als: Waarom past een Dynamische Schooldag goed bij onze school? Ziet iedereen het belang ervan? Raakt de aanpak alle kinderen of alleen de kinderen die een docent hebben die enthousiast is?
Een mooi model dat kan helpen bij het duurzaam ontwerpen en implementeren van een Dynamische Schooldag is het model van Knoster (zie afbeelding >).
Het model van Knoster biedt een handig houvast bij de het ontwerpen en implementeren van een Dynamische Schooldag op maat. Het model bestaat uit vijf elementen die voldoende geduid moeten worden om tot een echte verandering te komen. Dat zijn: visie, belangen, plan, middelen en competentie.
In de visie van de school leg je vast waarom jullie een Dynamische Schooldag aan de kinderen bieden en hoe dit aansluit bij de visie van de school. De belangen van de verschillende betrokkenen (groepsleerkracht, vakleerkracht, schoolleider, ouders, kinderen, etc) moet je goed scherp krijgen om te bepalen hoe groot de stap is naar een Dynamische Schooldag. In het plan leg je vast wie, wat, wanneer doet en wie, waarover verantwoordelijk is. De middelen (denk aan formatie en aan budget) die je nodig hebt om tot een Dynamische Schooldag te komen én deze te borgen worden vast gelegd. En vergeet vooral niet om te werken aan de competenties van de betrokkenen.
Als de visie ontbreekt en niet gedragen wordt door het team, zal er verwarring ontstaan: waarom doen we dit? Of bij ouders: waarom doet de school dit, mijn kind gaat toch naar school om te leren? Als er de belangen van de verschillende stakeholders niet opgehaald zijn en de gewenste situatie ligt te ver af van hun belangen, dan zal er weerstand ontstaan. Als het plan niet duidelijk is, doet iedereen maar wat en ontstaat er chaos. Als de middelen ontbreken voor de coördinatie en uitvoering van het plan, zal er frustratie ontstaan. Als de competenties ontbreken bij de stakeholders die een rol hebben in de coördinatie en/of uitvoering van het plan, dan zal er angst zijn om aan de slag te gaan.
We bieden begeleidingstrajecten van gekwalificeerde trainers, die een groep afgevaardigden (een Community of Practice) van de school begeleiden in het ontwerpen en implementeren van een dynamische schooldag op maat. Voor alle begeleidingvormen, zie ‘begeleiding’. Voor bouwstenen van een Dynamische Schooldag op maat, zie ‘bouwstenen‘.

Model van Knoster